Την
Παρασκευή 19 Ιουλίου, στις 8 το βράδυ στο Πόρτο Ράφτη, περιοχή Πανόραμα στο
Αυλάκι (στα σκαλάκια της οδού Αμυγδαλιάς), θα πραγματοποιηθεί η 1η Καλοκαιρινή
Βραδιά Παραμυθιού. Θα φτιάξουμε παραμύθια με έμπνευση από τον Ιούλιο Βερν με τη
βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας των παραμυθιών.
Η
παρέα του Πόρτο Ράφτη, μετά τις τέσσερις περσινές βραδιές παραμυθιού επιστρέφει
κρατώντας αυτή τη φορά στα χέρια της όχι μόνο τη Μαγική Τράπουλα, αλλά και ένα
μαγικό βιβλιαράκι: «Το παράξενο ταξίδι του Μεσιέ Βερν» της Cristina Chiappinelli.
Καθώς
το συγκεκριμένο βιβλίο είναι μια πολύ καλή ευκαιρία και αφορμή για μια πρώτη
γνωριμία με το έργο του Ιουλίου Βερν, σκεφτήκαμε να το διαβάσουμε στα παιδιά και
να εμπνευστούμε τα παραμύθια μας από τις καταπληκτικές του ιστορίες. (Το βιβλίο
πετάει ελεύθερα στο Διαδίκτυο από τον Ιούνιο του 2013 με τα φτερά των εκδόσεων
Σαΐτα)
Από
το Αιγαίο μέχρι τη …σελήνη, τα παιδιά θα δώσουν τη δική τους εκδοχή για τις
ιστορίες του Ιουλίου Βερν…
Φτιάχνοντας
ιστορίες και παραμύθια με τα παιδιά
Οι
ιστορίες που φτιάχνουν τα παιδιά, αλλά ακόμη και οι γονείς ή οι παιδαγωγοί,
συχνά και με τη δική τους συμβολή, θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικές και
ωφέλιμες. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε, θα λέγαμε:
- Το παιδί μαθαίνει να εκφράζει καλύτερα τις
σκέψεις του, να μοιράζεται αυτά που ονειρεύεται, να «εξορκίζει» αυτά που
φοβάται
-
Γίνεται καλύτερος ακροατής. Μαθαίνει να ακούει αλλά να μη δέχεται παθητικά τα
όσα του λένε.
-
Εξασκεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα
-
Οι ιστορίες αυτές μπορεί να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και στην ψυχολογία
του. Ένα παραμύθι προσαρμοσμένο στο κάθε παιδί το βοηθά να ταυτιστεί με τους
ήρωες και μέσα από αυτήν την ταύτιση να κατευνάσει ακόμη και τις ανησυχίες του,
αλλά να βρει κι ένα κλειδί για να αντιμετωπίζει τα εμπόδια που του προκύπτουν.
-
Η γλωσσική έκφραση βελτιώνεται τόσο με όσα λέει το ίδιο το παιδί, όσο και με
αυτά που ακούει να δημιουργούνται από τα άλλα παιδιά της ομάδας ή τους
ενηλίκους
-
Βελτίωση παρατηρείται και στην ικανότητα συγκέντρωσης
Τι
είναι η Μαγική Τράπουλα;
Η
μαγική τράπουλα βασίζεται στις λεγόμενες «λειτουργίες» των παραμυθιών. Οι
λειτουργίες αυτές, σύμφωνα με έναν από τους σημαντικότερους μελετητές του
παραμυθιού, τον ρώσο Βλαντιμίρ Προπ, ο οποίος προσδιόρισε ότι είναι 31 στον
αριθμό, υπάρχουν, πάνω- κάτω, σε όλα τα παραμύθια. Ο Τζιάνι Ροντάρι τις
περιόρισε σε 21 και πρότεινε τη δημιουργία μιας τράπουλας.
Αυτή
η τράπουλα προσαρμόστηκε από τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Κώστα Στοφόρο και
εικονογραφήθηκε από τη ζωγράφο Στεφανία Βελδεμίρη.
Ο
Ροντάρι λέει πως οι «λειτουργίες» είναι για το παραμύθι ότι οι νότες για τη
μουσική. Όπως με τις 12 νότες μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητες μελωδίες, έτσι
και με τις «λειτουργίες» μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητα παραμύθια…
Γιατί
όμως να χρησιμοποιήσουμε ειδικά αυτή την τράπουλα κι όχι άλλες «τράπουλες» της
φαντασίας, ή ένα σύνολο εικόνων που διαλέξαμε στην τύχη, ή μια σειρά από λέξεις
του λεξικού;
«Μου
φαίνεται πως είναι φανερό», απαντά ο Ροντάρι. «Κάθε χαρτί της τράπουλας δεν
αντιπροσωπεύει µόνο τον εαυτό του, αλλά μια πλήρη «τομή» του κόσµου των
παραµυθιών, ένα φτεροκόπηµα φανταστικών απόηχων, για παιδιά που έχουν κάπως
εξοικειωθεί µε τα παραµύθια, τη γλώσσα τους, τα θέµατά τους… Οι «λειτουργίες»
των παραµυθιών, κατά κάποιο τρόπο, βοηθούν το παιδί να γνωρίσει τον εαυτό του.
Και είναι στη διάθεσή µας, έτοιµες, εγκυρότατες, εύκολες στη χρήση: θα µου
φαινόταν άσκοπη σπατάλη να τις απορρίψουµε…»
Η
Μαγική Τράπουλα, είναι ένα ακόμη μονοπάτι για να ταξιδέψει η φαντασία των
παιδιών, αλλά και των … «μεγάλων» ώστε να βρουν και πάλι το παιδί που έχουν
μέσα τους…
Οδηγίες
χρήσεως:
Η
Μαγική Τράπουλα μπορεί να παιχτεί από όλες τις ηλικίες.
-
Για τα παιδιά που δεν ξέρουν ακόμη να διαβάζουν θα χρειαστεί η βοήθεια της
μαμάς και του μπαμπά
-
Για τους ενήλικες που δεν έχουν φαντασία τα πράγματα είναι απείρως δυσκολότερα!
Οι
υπόλοιποι μπορούν:
-
Να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι ακολουθώντας πιστά τη σειρά των
τραπουλόχαρτων
-
Να ανακατέψουν τα τραπουλόχαρτα και να δημιουργήσουν την πιο αναπάντεχη
ιστορία.
-
Να μοιράσουν τα τραπουλόχαρτα μεταξύ τους και να φτιάξουν ένα παραμύθι όλοι
μαζί
-
Να τραβήξουν ένα τραπουλόχαρτο στην τύχη κι από αυτό να φτιάξουν μια ιστορία
-
Να μοιραστούν τα τραπουλόχαρτα κι ο καθένας να αφηγηθεί ένα διαφορετικό
παραμύθι
Παίζοντας
και μαθαίνοντας με τη βοήθεια της τράπουλας
Η
Μαγική Τράπουλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την καθοδήγηση των ενηλίκων ώστε τα
παιδιά να αποκτήσουν βιωματική γνώση για διάφορα θέματα. Ήδη έχει
χρησιμοποιηθεί με επιτυχία στη δημιουργία παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά με
σκοπό την εξοικείωση τους με τους κανόνες της σωστής διατροφής.
Επίσης
έχουν δημιουργηθεί παραμύθια για τη ζωοφιλία, τους φόβους των παιδιών κ.α. Ένα
νέο πεδίο όπου σημειώνεται ήδη επιτυχία είναι η γνωριμία των παιδιών με λογοτεχνικά κείμενα, θεατρικά έργα, αλλά και
την τοπική ιστορία.
Η
μέθοδος που ακολουθείται είναι η εξής:
Συγκεντρώνουμε
τα παιδιά και τους εξηγούμε τη λειτουργία της «Μαγικής Τράπουλας».
Στη
συνέχεια μπορούμε –ανάλογα με τον αριθμό και με τις ηλικίες των παιδιών, είτε
να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα παραμύθι, είτε να τα χωρίσουμε σε ομάδες.
Σε
περίπτωση που είμαστε όλοι μαζί δίνεται και η δυνατότητα της «δραματοποίησης».
Τα παιδιά με τη σειρά διαλέγουν τραπουλόχαρτο κι αρχίζουν να αφηγούνται την
ιστορία. Κάποια άλλα παιδιά επιλέγονται εθελοντικά για να «ενσαρκώσουν» τους
ήρωες. Σε αυτή την περίπτωση η δημιουργία του παραμυθιού είναι πιο
διασκεδαστική, αλλά προσφέρει λιγότερες δημιουργικές δυνατότητες.
Αυτή
η διαδικασία είναι ιδανική για μικρότερες ηλικίες (4- 8 ετών)
Για
μεγαλύτερες ηλικίες είναι προτιμότερος ο χωρισμός σε ομάδες όπου κρατιούνται
σημειώσεις για να μπορέσει να δουλευτεί το παραμύθι αργότερα και να πάρει μια
πιο ολοκληρωμένη μορφή.
Και
στις δυο περιπτώσεις είναι καλό τα παιδιά να εικονογραφήσουν τα παραμύθια. Μπορούμε να φτιάξουμε και βιβλιαράκια με τα
παραμύθια και την εικονογράφηση των παιδιών.
Για
την «Παραμυθοκουζίνα»,
Δημοσίευση σχολίου