Το δεύτερο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα αφορά το παραμύθι «Το αεράκι και η καμινάδα» της Ευρυδίκης Αμανατίδου με εικονογράφηση της Απολλώνιας Παραμυθιώτη. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 6-10 ετών, έχει διάρκεια 45-50 λεπτά και προτεινόμενο αριθμό συμμετεχόντων 20-25 παιδιά.
Κατεβάστε το πλάνο σε εκτυπώσιμη μορφή (μορφή αρχείου .pdf, μέγεθος: 345 KB).
Συνοπτικό πλάνο προγράμματος:
1.
παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους για το ελεύθερο ταξίδι των
βιβλίων
2.
παρουσίαση του παραμυθιού «Το αεράκι και η καμινάδα» με τη συμμετοχή των
παιδιών
3.
παιχνίδι παρουσίασης του καιρού της αυριανής ημέρας για να μάθουμε προς τα πού
θα κατευθυνθεί το αεράκι της ιστορίας
4.
χειροτεχνία με θέμα «Φτιάχνω το αεράκι για να φυσήξει στην τάξη μου»
1. παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους
για το ελεύθερο ταξίδι των βιβλίων
Υπάρχουν δυο χώρες, η Φαντασία που είναι σπίτια γεμάτα
παραμύθια και η Πραγματικότητα που είναι τα σπίτια που ζούμε, εδώ στην πόλη
μας. Κι ανάμεσά τους πάνω σε έναν ψηλό λόφο προσγειώθηκε η Σαΐτα μας (μπορείτε
να φτιάξετε μια σαΐτα με τα τέσσερα χρώματα που έχει το λογότυπο των εκδόσεών
μας ή να δείξετε τη Σαΐτα στην οθόνη του υπολογιστή). Διάλεξε αυτό το σημείο,
γιατί εκεί φυσούσαν πολλοί αέρηδες. Έφτιαξε λοιπόν τον ανεμόμυλο που βλέπετε
(μπορείτε είτε να αγοράσετε είτε να φτιάξετε έναν πολύχρωμο ανεμόμυλο) και
καθώς φυσάει πολύ, αυτός γυρίζει και μαζί του γυρίζουν κι η φαντασία που μας
βοηθάει να σκεφτόμαστε όμορφες ιστορίες κι η δημιουργία που είναι πάντα ξύπνια
και σκουντάει τη φαντασία για να φτιάχνει συνέχεια νέα πράγματα. Είδατε πόσα
χρώματα έχει στα φτερά του; Τόσα κι άλλα τόσα θα ζωγραφίσουμε με την ιστορία
μας σήμερα.
2. παρουσίαση του παραμυθιού «Το αεράκι και η
καμινάδα» με τη συμμετοχή των παιδιών
Εκτός από το αρχείο pdf του ebook, μπορεί να
χρησιμοποιηθεί παρουσίαση (PowerPoint) που θα έχει μόνο την εικονογράφηση του
παραμυθιού. Η δεύτερη επιλογή απαιτεί μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και καλύτερη
προετοιμασία, η πρώτη είναι πιο «ασφαλής». Και στις δύο επιλογές, η παρουσίαση
θα πρέπει να γίνεται με τα παιδιά και όχι απλά για τα παιδιά. Δηλαδή με τις
κατάλληλες ερωτήσεις στα σημεία της αφήγησης, θα πρέπει να οδηγούνται στην
εξέλιξη της πλοκής, αναπτύσσοντας παράλληλα και τη φαντασία τους.
Προσπαθούμε επίσης, στα σημεία που προσφέρονται (το
ταξίδι που κάνει το αεράκι που συνέχεια φυσάει και φεύγει μακριά, σελ. 8), να
ζωντανέψουμε την αφήγηση, προτρέποντας τα παιδιά να φυσήξουν όλα μαζί δυνατά
για να βοηθήσουν το αεράκι να συνεχίσει το ταξίδι του. Και αυτά φύσηξαν τόσο
δυνατά που το αεράκι …προσγειώθηκε πάνω στην όμορφη καμινάδα (πέρασμα στη
σελίδα 9). Όπως και στη σελίδα 12 με την ανυπόφορη ζέστη λόγω της έλλειψης του
δροσιστικού αέρα, μπορούμε να το δείξουμε με τις κινήσεις μας και να
αφαιρέσουμε κάποιο ρούχο μας (έχουμε φροντίσει να φοράμε μία μπλούζα πάνω από
μία άλλη ή, αν είναι χειμώνας, αφαιρούμε το κασκόλ μας).
Θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να διατηρήσουμε το
ενδιαφέρον και την προσοχή των παιδιών γι’ αυτό και δεν το παρακάνουμε στο
συγκεκριμένο μέρος της παρουσίασης και φροντίζουμε να είμαστε πολύ τυπικοί με
τον χρόνο. Άλλωστε το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής δράσης δεν θα πρέπει να
είναι η παρουσίαση αλλά το παιχνίδι και οι δραστηριότητες.
3. παιχνίδι παρουσίασης του καιρού της αυριανής ημέρας
για να μάθουμε προς τα πού θα κατευθυνθεί το αεράκι της ιστορίας
Στόχος του παιχνιδιού είναι τα παιδιά να βρουν έναν
έξυπνο, ευφάνταστο και πρωτότυπο τρόπο για να παρουσιάσουν τον καιρό της
αυριανής ημέρας ώστε να μάθουν προς τα πού θα κατευθυνθεί το αεράκι της
ιστορίας.
Οδηγίες:
- χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες (για την ονομασία
τους μπορούμε να ζητήσουμε από τα ίδια τα παιδιά να επιλέξουν το σαϊτοχρώμα της
ομάδας τους: μωβ, πορτοκαλί, μπλε, πράσινο), προσέχοντας να είμαστε δίκαιοι με
την κατανομή των μαθητών. Δεν θα πρέπει, για παράδειγμα, να κατανείμουμε όλους
τους μαθητές που έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον και συμμετείχαν κατά τη διάρκεια της
παρουσίασης σε μία ομάδα αλλά να τους μοιράσουμε και στις δύο ομάδες. Δεν
επηρεαζόμαστε από τις «απαιτήσεις» των παιδιών να είναι με τους φίλους τους
στην ίδια ομάδα γιατί τότε παρατηρούνται φαινόμενα δημιουργίας υπο-ομάδων που
δρουν ως αυτόνομες ομάδες.
- εξηγούμε τον στόχο του παιχνιδιού (κερδίζει η ομάδα
που θα καταφέρει να παρουσιάσει το πιο παιχνιδιάρικο δελτίο καιρού).
- αφήνουμε λίγο χρόνο στα παιδιά των δύο ομάδων να
συζητήσουν και να σκεφτούν τρόπους για την παρουσίασή τους (είμαστε πολύ
αυστηροί στον προκαθορισμένο χρόνο και για τις δύο ομάδες).
- όλοι οι παίκτες της κάθε ομάδας μαζί αναλαμβάνουν να
παρουσιάσουν το δελτίο καιρού που έχουν σκεφτεί στη διαφάνεια με τον χάρτη της
Ελλάδας που βρίσκεται στις σελίδες 17 -19 του ebook “United in diversity” της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, http://bookshop.europa.eu/en/united-in-diversity-2009--pbKC7809829/)
- συγχαίρουμε και τις δύο ομάδες ως νικήτριες καθώς
δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε το «καλύτερο» δελτίο καιρού
4. χειροτεχνία με θέμα «Φτιάχνω το αεράκι για να
φυσήξει την τάξη μου»
- ζητάμε από τα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο (ή στο
πάτωμα ή γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι) και στο κέντρο τοποθετούμε: λευκό ή
γαλάζιο χαρτόνι (διαστάσεων 70x50 εκ.), ξυλομπογιές, μολύβια, σβήστρα, ψαλίδι,
κόλλα (σε μορφή στικ), βαμβάκι, κορδέλες, πλαστικό με φολίδες (bubble wrap).
- τα αφήνουμε να φτιάξουν συλλογικά με τα παραπάνω
υλικά το αεράκι που θα στολίσει την τάξη τους χωρίς να επεμβαίνουμε στη σκέψη
και τη φαντασία τους. Μεγάλη προσοχή στο ψαλίδι το οποίο δεν αφήνουμε από τα
χέρια μας. Εφόσον τα μικρά σε ηλικία παιδιά θελήσουν να κόψουν κάτι με αυτό,
ζητάνε από εμάς να το κόψουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου