Ο ήλιος που έχασε τον δρόμο του - Εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Το τρίτο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα αφορά το παραμύθι «Ο ήλιος που έχασε τον δρόμο του» της Ευρυδίκης Αμανατίδου με εικονογράφηση της Ευγενίας Παπαϊωάννου. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 6-10 ετών, έχει διάρκεια 45-50 λεπτά και προτεινόμενο αριθμό συμμετεχόντων 20-25 παιδιά.

Κατεβάστε το πλάνο σε εκτυπώσιμη μορφή (μορφή αρχείου .pdf, μέγεθος: 440 KB).


Συνοπτικό πλάνο προγράμματος:
1. παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους για το ελεύθερο ταξίδι των βιβλίων
2. παρουσίαση του παραμυθιού «Ο ήλιος που έχασε το δρόμο του» με τη συμμετοχή των παιδιών

3. χειροτεχνία με θέμα «Φτιάχνω γιορτινή γιρλάντα για τον Λάμπη»

1. παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους για το ελεύθερο ταξίδι των βιβλίων

Υπάρχουν δυο χώρες, η Φαντασία που είναι σπίτια γεμάτα παραμύθια και η Πραγματικότητα που είναι τα σπίτια που ζούμε, εδώ στην πόλη μας. Κι ανάμεσά τους πάνω σε έναν ψηλό λόφο προσγειώθηκε η Σαΐτα μας (μπορείτε να φτιάξετε μια σαΐτα με τα τέσσερα χρώματα που έχει το λογότυπο των εκδόσεών μας ή να δείξετε τη Σαΐτα στην οθόνη του υπολογιστή). Διάλεξε αυτό το σημείο, γιατί εκεί φυσούσαν πολλοί αέρηδες. Έφτιαξε λοιπόν τον ανεμόμυλο που βλέπετε (μπορείτε είτε να αγοράσετε είτε να φτιάξετε έναν πολύχρωμο ανεμόμυλο) και καθώς φυσάει πολύ, αυτός γυρίζει και μαζί του γυρίζουν κι η φαντασία που μας βοηθάει να σκεφτόμαστε όμορφες ιστορίες κι η δημιουργία που είναι πάντα ξύπνια και σκουντάει τη φαντασία για να φτιάχνει συνέχεια νέα πράγματα. Είδατε πόσα χρώματα έχει στα φτερά του; Τόσα κι άλλα τόσα θα ζωγραφίσουμε με την ιστορία μας σήμερα.



2. παρουσίαση του παραμυθιού «Ο ήλιος που έχασε το δρόμο του» με τη συμμετοχή των παιδιών

Εκτός από το αρχείο pdf του ebook, μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρουσίαση (PowerPoint) που θα έχει μόνο την εικονογράφηση του παραμυθιού. Η δεύτερη επιλογή απαιτεί μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και καλύτερη προετοιμασία, η πρώτη είναι πιο «ασφαλής». Και στις δύο επιλογές, η παρουσίαση θα πρέπει να γίνεται με τα παιδιά και όχι απλά για τα παιδιά. Δηλαδή με τις κατάλληλες ερωτήσεις στα σημεία της αφήγησης, θα πρέπει να οδηγούνται στην εξέλιξη της πλοκής, αναπτύσσοντας παράλληλα και τη φαντασία τους.
Προσπαθούμε επίσης, στα σημεία που προσφέρονται (τα σημεία του ορίζοντα, σελ. 7), να ζωντανέψουμε την αφήγηση, προτρέποντας τα παιδιά να δημιουργήσουν με τα σώματά τους μια φανταστική, μεγάλη πυξίδα ακολουθώντας τα παραγγέλματά μας ανάλογα με τη θέση που θα πάρουν. Για παράδειγμα: «όσοι φορούν ρούχο με πράσινο χρώμα, να πάρουν θέση στον βορρά» ή «όσοι είναι ψηλοί, να σταθούν στην ανατολή». Και συνεχίζεται η παρουσίαση αφού καθίσουν κάτω στις θέσεις που πήραν. Αυτό το σύντομο παιχνίδι μπορεί να συνδυαστεί και με άλλα σημεία του κειμένου όπως για παράδειγμα στην ερώτηση του Λάμπη «Πού είπαμε είναι το αριστερά και πού το δεξιά; Είμαι στον βορρά ή στον νότο;», στη σελίδα 9. Ρωτάτε τα παιδιά κι αυτά απαντούν.
Ένα άλλο σημείο που προσφέρεται για να ζωντανέψετε την αφήγηση είναι οι πινακίδες που τοποθετούν οι πολίτες για να βρει ο Λάμπης τον δρόμο του, στη σελίδα 13. Κάντε έναν παραλληλισμό με τις πινακίδες που μας πληροφορούν για τις οδούς και τους αριθμούς. Δεν είναι απαραίτητες για να μπορούμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας και να μη χάνουμε το δρόμο μας;
Θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή των παιδιών γι’ αυτό και δεν το παρακάνουμε στο συγκεκριμένο μέρος της παρουσίασης και φροντίζουμε να είμαστε πολύ τυπικοί με τον χρόνο. Άλλωστε το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής δράσης δε θα πρέπει να είναι η παρουσίαση αλλά το παιχνίδι και οι δραστηριότητες.

3. Χειροτεχνία με θέμα «Φτιάχνω γιορτινή γιρλάντα για τον Λάμπη»

Με τη βοήθεια των πολιτών και μετά από την περιπέτεια που είχε, ο Λάμπης καταφέρνει και βρίσκει το δρόμο του. Γι’ αυτό και πρέπει να το γιορτάσουμε! Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν μια γιορτινή γιρλάντα που θα διακοσμήσει την τάξη τους με πολλούς, διαφορετικούς ήλιους.

- ζητάμε να καθίσουν σε κύκλο (ή στο πάτωμα ή γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι) και στο κέντρο τοποθετούμε: πολύχρωμα χαρτιά και χαρτόνια διαφόρων διαστάσεων, ξυλομπογιές, μολύβια, σβήστρα, ψαλίδι, κόλλα (σε μορφή στικ), κίτρινα και πορτοκαλί highlighters, κορδέλες.
- αναφέρουμε πως το κάθε παιδί θα πρέπει να σκεφτεί και να δημιουργήσει μόνο του τον δικό του μοναδικό ήλιο. Μεγάλη προσοχή στο ψαλίδι το οποίο δεν αφήνουμε από τα χέρια μας. Εφόσον τα παιδιά θελήσουν να κόψουν κάτι με αυτό, ζητάνε από εμάς να το κόψουμε. Κανένα παιδί δεν θα χρησιμοποιήσει το ψαλίδι παρά μόνο εμείς!
- αφού ετοιμάσουν τους ήλιους τους, εμφανίζουμε ένα μεγάλο κομμάτι σπάγκο και ο κάθε ένας περνάει πάνω σ’ αυτό το κομμάτι τον δικό του ήλιο.

- τα συγχαίρουμε για την όμορφη γιρλάντα που δημιούργησαν

Δημοσίευση σχολίου